انواع storage  در شبکه

به فضایی که data ها درآن ذخیره می شوند ، فضای ذخیره سازی یا storage  می گویند.Storage ها به کاربران اجازه می دهند تا انواع اطلاعات مانند فیلم ها، اسناد، تصاویر و داده های خام را ذخیره کنند.انواع ذخیره سازها شامل  SAN، NAS  و DAS می باشند که به هر کدام جداگانه می پردازیم:

  • DAS: Direct-attached storage
  • NAS: Network-attached storage
  • SAN: Storage area network

DAS (Direct-attached storage)

حافظه دیجیتالی است که مستقیما از طریق یک کابل داخلی به main board کامپیوتر شخصی یا سرور متصل می شود. DAS چندین درایو هارد دیسک را در یک محفظه نگه میدارد که مستقیما از طریق HBA (Host Bus Adapter) به سرور یا دستگاه متصل می شود.

هارد 2.5 اینچی

بین این درایو های هارد دیسک هیچ دستگاه شبکه ای (به عنوان مثال سوییچ، هاب یا روتر یا کابل شبکه ) وجود ندارد. برای مثال یک هارد که از مدل های SATA یا SCSIیا IDE استفاده میکند و به سیستم متصل شده است میتواند یک DAS را تشکیل دهد.همچنین مجموعه ای از هاردها که توسط یک کنترلر Internal و یا External به کامپیوتر ویا سرور وصل میشوند نیز سیستم DAS را تشکیل میدهند.از محدودیت های DAS این است که تنها در اختیار یک سیستم می باشد و داداه ها را نمی توان با سرور ها یا کاربران مختلف به اشترک گذاشت.پروتکل های ارتباطی که برای DAS استفاده می شود SAS و SCSIمی باشد. استفاده از سیستم های DAS  ساده است و  ذخیره سازهای DAS نسبت به ذخیره سازهای NAS و SAN ارزانتر می باشدعملکرد عالی در مقایسه با SAN یا NAS ارائه می دهد ، اما ظرفیت ذخیره سازی قابل افزایش نیست.معایب DAS storage  ها این است دسترس پذیری آن ها محدود اند و گروه های مختلف کاربران نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند.

(Network-attached storage) NAS

یک سرور ذخیره سازی file base می باشد که  فضای ذخیره سازی را از طریق شبکه در اختیار سرور ها و کامپیوتر ها قرار می دهد.درواقع NAS از یک مکان مرکزی دسترسی به داده ها را برای کاربران شبکه فراهم می کند.از NAS عموما برای به اشتراک گذاری  فایل های سازمانی برای کاربران استفاده می گردد.اندازه ی NAS  به سرعت، scale و بودجه مورد نیاز بستگی دارد.

NAS حافظه

مشابه تمام دستگاه های IP base و کامپیوتر ها ، دستگاه های  NAS هم مبتنی بر پروتکل TCP/IP می باشند و با استفاده از ساختار IP Address   قابل دسترس هستند.با توجه به اینکه پروتکل های دسترسی به NAS پروتکل های File-Based هستند، از پروتکل هایی مانند NFS یا SMB برای دسترسی به فایل ها استفاده می کنند.سیستم های NAS بیشتر برای مشاغل کوچک مفید هستند به دلیل این که کار با آن ها ساده است و مقرون به صرفه هستند.همچنین به طور قابل توجهی فضای تلف شده را نسبت به سایر فناوری های ذخیره سازی مثل DAS یا SAN کاهش می دهد.با توجه به این که NAS در بستر شبکه کار می کند، اگر تعداد کاربرانی که به NAS دسترسی دارند افزایش یابد، دستگاه NAS نمی تواند به درستی به کار خود ادامه دهد و منجر به کندی در عملکرد می شود. علاوه بر این ، NAS کاملا وابسته به شبکه است ، زیرا فایل ها از طریق شبکه ی محلی یا LAN به اشتراک گذاشته می شوند، درنتیجه هرگونه قطعی یا اختلال در شبکه منجر به عدم دسترسی کاربران به فایل ها می شود.یکی دیگر از معایب NAS این است که پروتکل های NAS مانند NFS و SMB برای برنامه های کاربردی با کارایی بالا به اندازه ی کافی سریع نیستند.

SAN (Storage Area Network)

حافظه san

مجموعه ای از هارد دیسک ها است که در کنار همدیگر قرار گرفته اند  و block base  هستند یعنی بلاکی از data  ها را برای سرور ها وdevice  ها ارسال می کنند.نحوه عملکرد آن به گونه ای است که سرور های متصل می توانند بدون واسطه و مستقیم به بلاکهای هارد دیسک دسترسی پیدا کنند که این روش سرعت بالایی دارد.  SANها بیشتردر شبکه های بزرگ و متوسط کاربرد دارند. این نوع استوریج ها برای انجام فرآیندهای بکاپ گیری و پیاده سازی Disaster Recovery بسیار کارآمد هستند. معمولاً پیاده سازی کلاسترینگ در شبکه های بزرگ را با استفاده از تجهیزات SAN انجام می دهند.سیستم SAN از پروتکل هایی مانند iSCSI ، SCSI و Fiber Channel استفاده می کند.

SAN Storage ها به سرورها وابسته نیستند و به صورت مجزا می‌توانند در شبکه کار کنند.همین موضوع باعث بالا بردن کارایی هر چه بیشتر تجهیزات SAN در شبکه می‌شود.سرعت در SANها بسیار زیاد است و می توانند به راحتی فیبرهای نوری را پشتیبانی کنند.یک شبکه SAN کاملا مقیاس‌پذیر است و به راحتی می‌توان آن را در هر ابعادی گسترش داد از معایب SAN storage ها می‌توان به هزینه بیشتری که در مقایسه با سایر دستگاه های ذخیره سازی بابت هر گیگابایت می‌پردازید، اشاره کرد.به دلیل پیچیدگی ها ی SAN Storage ها ، برای کار با آن ها به نیروی متخصص نیاز است.

تفاوت Storageها در یک نگاه

تفاوت SanوNASو DAS