امروزه سخت افزار سرور ها به سمت قدرتمند تر شدن  می روند و شرکت های تولید سخت افزار با استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای ارائه  توان سخت افزاری بیشتر در سخت افزار هایی با سایز های کوچک تر پیش می روند.

بزرگترین دغدغه مدیران فناوری اطلاعات و ادمین های شبکه استفاده بهینه از توان سخت افزار های سازمان خود می باشد که با استفاده از مجازی سازی سرور این امر امکان پذیر میشود.

در روش های قدیمی شما روی سخت افزار های سرور خود مستقیما سیستم عامل خود را نصب می کردید و سرویس مد نظر خود را نصب و ارائه می کردید، به طور مثال اگر سرور فیزیکی شما HP Gen10 و کانفیگ سخت افزاری سرور شما Ram 128 G ، CPU ، ۸ TB باشد ، کمتر سرویسی از صد در صد توان سخت افزار شما استفاده می کند و عملا هزینه پرداخت شده برای سخت افزار شما به هدر رفته است. با استفاده  از  تکنولوژی مجازی سازی سرور ما به جای اینکه روی سخت افزار مستقیم سیستم عامل نصب کنیم ، یک نرم افزاری به نام هایپروایزر (Hypervisor)  نصب می کنیم که وظیفه این نرم افزار مدیریت سخت افزار برای ما می باشد .  مجازی ساز سرور  مدیریت سرور سرور فیزیکی را با ساختن ماشین های مجازی روی آن انجام می دهد . ماشین مجازی ، سرور فیزیکی شبیه سازی شده در دل هایپروایزر می باشد که در سایز کوچکتر  و با کانفیگ سخت افزاری دلخواه ما که توسط سرور فیزیکی تامین می شود، می باشد.

انواع هایپروایزر (Hypervisor)

نرم افزار هایپروایزر در دو نوع ارائه می شود ، هایپروایزر نوع یک (Hypervisor Type 1) که اغلب تحت عنوان “bare-metal” خوانده می شود، به طور مستقیم در برروی سخت افزار میزبان نصب می شود و مستقیماً تمام منابع سخت افزاری سرور را مدیریت می کند که تخصیص منابع سخت افزاری به ماشین های مجازی از طریق همین هایپروایزر صورت می گیرد. هایپروایزر محبوب VMware vSphere ESXi  و هایپروایزر Citrix Xenserver  نمونه هایی از هایپروایزر نوع یک محسوب می شود.

هایپروایزر نوع دوم (Hypervisor Type 2) که بطور مستقیم بر روی یکی از سیستم عامل های متداول به عنوان یک برنامه کاربردی یا process اجرا می شود. این نوع از هایپروایزر منابع سخت افزاری سیستم عاملی که بر روی آن نصب شده است را مجازی می کند و با توجه به  برخی محدودیت های معماری در نصب، هنوز هم استفاده از آنها در محیط های آزمایشی و غیرعملیاتی بسیار محبوب و رایج هستند. از برجسته ترین نمونه های  هایپروایزر نوع دوم، می توان به هایپروایزرهای  VMware Workstation یا Virtual Box اشاره کرد.

 

مزایای استفاده از مجازی سازی سرور

  • کاهش تعداد سرور های فیزیکی
  • کاهش هزینه های نگهداری و سیستم های سرمایشی
  • مدیریت متمرکز زیرساخت سرور ها
  • تسهیل در فرایند پشتیبان گیری
  • افزایش بازدهی و استفاده از صد در صد توان سرور های فیزیکی
  • کاهش هزینه خرید سخت افزار های فیزیکی