در مجازی سازی دسکتاپ  کیس های کامپیوتر کارمندان از سر میز آنها  جمع شده و در مجازی ساز سرور (Hypervisor) یک سیستم عامل ، یا به صورت اشتراکی (RDS)و یا به صورت مجزا (Dedicated) با توجه به کاربری آنها نصب می شود و سپس با استفاده از یک پروتکل قدرتمند انتقال تصویر ، تصویر دسکتاپ آنها در بستر شبکه با استفاده از یک دستگاه بسیار کوچک (به اندازه عابر بانک) به اسم زیروکلاینت که به مانیتور آنها به جای کیس متصل است ،  انتقال داده می شود.

در واقع  مجازی سازی دسکتاپ تمامی اطلاعات و دیتاهای سازمان را به صورت متمرکز و یک جا در دیتاسنتر سازمان جمع آوری کرده و  فقط تصویر دسکتاپ به یوزر ها انتقال می یابد.

چرا باید از مجازی سازی دسکتاپ استفاده کنیم ؟

  • استفاده بهینه از منابع سخت افزاری و نرم افزاری
  • امکان رسیدگی سریع به مشکلات کاربران
  • کاهش نیروی انسانی برای رسیدگی به مشکلات کاربران
  • حذف مشکلات سخت افزاری سمت کاربران با حذف کیس های کامپیوتر
  • مدیریت یکپارچه اطلاعات
  • سهولت در امر پشتیبان گیری از اطلاعات کاربران
  • افزایش چشم گیر امنیت اطلاعات سازمان

مجازی سازی دسکتاپ با استفاده از ویژگی هایی که در اختیار شما قرار می دهد زیر ساخت شرکت های شمارا بسیار انعطاف پذیر تر می کند ، به طور مثال کاربر های شما درون سازمان شما محدود به فضای فیزیکی و میزکار خود نیستند و در جای سازمان بعد از وارد شدن ، به همان دسکتاپ خود دسترسی دارند. سرویس مجازی سازی دسکتاپ توسط شرکت های مختلفی ارائه می شود که معروف ترین ها در این زمینه شرکت Citrix  و شرکت VMware می باشند.

شایان ذکر سرویس های تکمیلی و مدیریتی مختلفی در زمینه مجازی سازی دسکتاپ یا همون تکنولوژی Virtual Desktop Infrastructure ارائه شده که می توان از کاربردی ترین آنها Session Recording  یاد کرد ،این سرویس  از زمانی که یوزرها وارد دسکتاپ خود شده  و شروع به کار می کنند تصویر دسکتاپ یوزر هارا ضبط کرده و با استفاده  ترفند های رمزنگاری با حجمی بسیار کم نگهداری می کنند و شما در صورت لزوم ویدئو کار کردن کاربران خود را در اختیار دارید.

سامانه های دورکاری

سرویس مجازی سازی دسکتاپ منتهی به بستر LAN  یا شبکه  داخلی سازمان شما نمی شود و این سرویس توانایی ارائه شدن روی بستر اینترنت دارد. پس این سرویس قابلیت این را به ما می دهد که نه تنها یوزر های ما محدود به میز فیزیکی اتاق خود در سازمان نیستند و قابلیت جا به جایی درون سازمان را دارند بلکه قابلیت جا به جایی در سرار سر دنیا را دارند و با حداقل پهنای باند و سخت افزاری که دارای یک سری قابلیت ها باشد ()، توانایی دسترسی به دسکتاپ خود را دارند.

امروز همان روزی است که کابران ما می توانند در سرار دنیا به دسکتاپ شخصی خود ، حتی روی تلفن هوشمند و یا تبلت دسترسی داشته باشند و ما تصویر کار کردن انها را ضبط و در صورت نیاز بررسی کنیم.