Proxy-Server

Proxyچیست؟

سرور پروکسی سرویسی است که به عنوان یک واسطه بین کلاینت وسرور مقصد (اینترنت) قرار می گیرد.درواقع سرور پروکسی به کلاینت ها این امکان را می دهد که از طریق آن با مقصدشان یک ارتباط غیر مستقیم برقرار کنند.

پروکسی سرور چگونه کار می کند؟

در حالت عادی و در نبود پروکسی سرور، اگر شما بخواهید وارد وبسایتی شوید، کافی است آدرس وب سایت مورد نظر را در مرورگر کامپیوتر خود وارد کرده و صفحه ی مربوطه را از وب سرور دریافت کنید ولی هنگامی که از یک Proxy سرور استفاده می کنید، سرور پروکسی مانند  یک واسط عمل می کند و آن صفحه ی وب سایت را به جای شما دریافت می کند، درواقع اگر شما بخواهید وارد وبسایتی شوید سرور پروکسی درخواست را از کامپیوتر شما دریافت می کند و سپس به جای شما آن صفحه را دریافت کرده و سپس آن را برای شما ارسال می کند.تنظیمات پروکسی را می توان در چند لایه اعمال کرد، به طور مثال اگر در تنظیمات مرورگر پروکسی اعمال کنید فقط ترافیک مرورگر از پروکسی سرور عبور می کند و اگر در تنظیمات سیستم عامل اعمال کنید کله ترافیک سیستم عامل از پروکسی سرور عبور می کند.

دلایل استفاده از Proxy  چیست؟

  • اولین مزیت استفاده از پروکسی سرور،Privacy یا حریم خصوصی می باشد به دلیل این که به شما امکان استفاده از اینترنت را به طور ناشناس می دهد و در واقع آدرس IP  را مخفی می کند و در این حالت فقط آدرس IP  سرور پروکسی ، به عنوان درخواست کننده ی آن صفحه  یا سرویس نشان داده می شود.
  • مزیت دیگر سرور پروکسی سرعت و Cache اطلاعات و عدم بارگزاری مجدد می باشد.اگر شرکتی از پروکسی سرور استفاده کند، هر زمان که کاربری بخواهد صفحه ای را دریافت کند، پروکسی سرور صفحه ی وب را به جای  کاربر دریافت کرده و سپس آن را در یک پایگاه داده یا کش ( cache)  مرکزی ذخیره می کند.بنابر این اگر کاربر دیگری در یک کامپیوتر دیگر به صفحه ی وبی برود که در پایگاه داده ی پروکسی ذخیره شده باشد، سرور پروکسی نیازی ندارد که به اینترنت یا وب سرور سرویس  برود تا صفحه ی وب مورد نظر را دریافت کند.این سرور می تواند به راحتی آن صفحه را از data base  خودش دریافت کرده و سپس برای کاربر بفرستد.بنابراین این کار به افزایش سرعت در دسترسی به داده و صفحات کمک می کند.
  • مزیت دیگر این کار ذخیره ی پهنای باند می باشد به دلیل این که سرور پروکسی نیاز به اتصال به اینترنت به منظور دریافت داده را کاهش می دهد وهمچنین به صرفه جویی در مصرف ترافیک نیز کمک می کند.
  • مزیت دیگر استفاده از سرور پروکسی ، ثبت فعالیت ها (log)  می باشد.بسیاری از شرکت ها از پروکسی به منظور نظارت بر وب سایت هایی که کارکنان آن ها از آن بازدید می کنند، استفاده می کند.بنابراین زمانی که کارکنان یک شرکت از اینترنت استفاده می کنند، پروکسی رکوردی از اطلاعات کاربر و  وب سایت هایی که آن ها از آن بازدید می کنند و همچنین مدت زمانی که در آن وب سایت ها بودند را ذخیره می کنند.علاوه بر این ، شرکت ها می توانند روی پروکسی  تنظیماتی را اعمال کنند که  ترافیک وب سایت ها و یا سرویس های خاصی را بلاک کنند تا کاربران شان نتوانند این سایت ها را مشاهده کنند.
  • یکی دیگر از جنبه های مهم استفاده از پروکسی سرور ، امنیت می باشد. سازمان ها می توانند از پروکسی سرور برای مسدود سازی سایت هایی که به عنوان Malware شناخته می شوند استفاده کنند و به طور مثال SMTP Proxy  می تواند میل سرور سازمانی شما را از  رسیدن میل های مخرب (فیشینگ و …) به صندوق پستی کاربران ایمن کند.

    تفاوت بین Proxy  و Remote Access VPN چیست؟

    • Proxy ابزاری است برای تغییر IP اما بر خلاف VPN ، اطلاعات را رمز گذاری نمی کند. در واقع VPN در مسیر تغییر IP ، داده های کاربران را رمز گذاری کرده و به صورت شخصی نگهداری می کند و به طور مثال SMTP Proxy  می تواند میل سرور سازمانی شما را از  رسیدن میل های مخرب (فیشینگ و …) به صندوق پستی کاربران مسدود کند.

    انواع مختلف پروکسی سرور:

    • Transparent Proxies:

      این نوع پروکسی خود را به عنوان یک سرور پروکسی معرفی کرده و همچنین آدرس IP اصلی را در دسترس قرار می دهد.

      Anonymous proxies:

      این نوع پروکسی خود را به عنوان یک سرور پروکسی مشخص کرده اما آدرس IP اصلی را در دسترس قرار نمی دهد.

      Highly anonymous proxies:

      این نوع پروکسی خود را به عنوان یک سرور پروکسی شناسایی نمی کند و همچنین آدرس  IP اصلی را در دسترس قرار نمی دهد.